Vad söker du efter?

Svensk Fordonsladdning och Aros Auto etablerar Sveriges första 400 kW laddare i kombination med ett energilager.

Aros Auto är idag din lokala Kia & Maxus handlare i Mälardalen. Familjeföretaget startade för nästan 40 år sedan som liten bilverkstad i Västerås. Idag är man en av Sveriges äldsta och mest moderna Kia-anläggningar. Deras kompletta anläggning innefattar försäljning av person- och transportbilar, serviceverkstad, plåtverkstad, glasverkstad, lackering, rekond samt däckverkstad. Aros Auto finns i Västerås och Enköping.

I ett nära samarbete med Svensk Fordonsladdning AB tar man steget in i framtiden och etablerar både fordonsladdning och ett energilager.

I skrivande stund har man redan etablerat en stycken DC laddare i form av en Delta Slim 50kW med två stycken laddpunkter, tio stycken cTek AC laddare med 11 kW per uttag, totalt 20 stycken laddpunkter och har sedan tidigare 18 laddpunkter på fastigheten.

Under Q4 2023 planeras att färdigställa etableringen av Sveriges första 400 kW laddare, en Delta UFC400kW! När denna är installerad kommer man alltså att ha hela 42 stycken laddpunkter totalt sett.
Samtliga fordonsladdare erbjuder publik laddning och är uppkopplade mot betalsystemet Vourity som erbjuder betalning för laddning med vanliga betalkort (Visa och Mastercard), Apple Pay, Google Pay, Swish, Vipps och många fler.

Fordonsladdningen som etableras har fått 50% investeringsstöd av Klimatklivet, en lyckad ansökningsprocess som Svensk Fordonsladdning har genomfört för Aros Autos räkning.

I samband med den omfattande etableringen av fordonsladdning, etablerar man också energilager där batteriets storlek är på 1075 kWh och har 500 kW uteffekt. Investeringen görs dels för att avlasta befintligt nätabonnemang samt för att kapa effekttoppar och fungera som backup via UPS. Energilagret möjliggör och säkrar effekt till laddstationerna vid hög belastning. Det kommer också att verka genom att agera på stödmarknaden med flextjänster mot Svenska Kraftnät.

Kenneth Nilsson, försäljningschef på Svensk Fordonsladdning berättar:

Genom att komplettera en laddsite med energilager möjliggörs flera intäktsvägar och kalkylen blir väldigt mycket mer intressant. Är du intresserad av att komplettera en befintlig laddsite eller din fastighet med ett energilager, kontakta då Svensk Fordonsladdning experter så hjälper vi dig med just ert specifika fall.
I samband med att Svensk Fordonsladdning AB utför etableringen, har vi ställt lite frågor till bolagets VD Bengt Egnesund om den omfattande satsningen.

Hur stor del av de bilar ni säljer idag, går på ren eldrift och hur stor del bedömer ni att det är om fem år?
ca 40% idag och 80% om fem år tror jag, kan bli mer om de kommer billigare teknik eller mer stöd.

Hur ser efterfrågan på laddning ut på era anläggningar idag jämfört med för några år sedan?
Skillnaden är som natt och dag jämfört för några år sedan då vi bara hade nån enstaka laddare!

Vad fick er att ta steget att etablera att investera i fordonsladdning?
Dels är vi väldigt teknikintresserade samt vill hele tiden ligga i framkant på utvecklingen

Ni kombinerar er laddsite med ett energilager, vad var det främsta skälet till det?
Lite som föregående fråga plus att vi både kan stödja elnätet, klara samt kapa effekt toppar och köra sk ö-drift om nätet går ner sig, vi har ju en stor solcellsanläggning så en normal solig dag kan vi köra full produktion även om elnätet ligger nere.

Alla bilåterförsäljare är än så länge inte lika i framkant som Aros Auto är med satsningen på både fordonsladdning och energilagring i kombination, ser ni en kommande konkurrensfördel i detta?
Ja till absolut, de visar på en hållbar framåtanda och kommer öka både kundtillströmning och kännedom om oss…

Er laddsite kommer att vara publik och erbjuda offentliga laddpunkter. Ser ni att det långsiktigt kommer att bli en sund affär?
På lång sikt så kommer det vara en bra affär tror vi men de är stora investeringar initialt.

Aros Auto kommer att ha ett komplett drift- och underhållsavtal på laddstationerna med Svensk Fordonsladdning, på vilket sätt underlättar det avtalet för er verksamhet?
Det gör att vi kan fokusera på det vi ska göra, sälja och reparera bilar.

Svensk Fordonsladdning var behjälplig i stödansökan via Klimatklivet gällande de laddstationer som skall användas som offentliga laddpunkter, är det värdefullt att få hjälp med helheten, ända från stödansökan till drift & underhåll?
Ja de är mycket regelverk och byråkrati runt sånt här så jag skulle säga att de är helt avgörande att få hjälp med detta.

Har ni samlat på er några erfarenheter att dela med er av, till andra företag som vill investera i laddinfrastruktur och energilager?
Ta hjälp av proffs på området och börja med att se till om de finns möjligheter att bygga ut det som ni tänkt, vilket de inte alltid gör som vi tyvärr fick erfara.

De varumärken ni är agent/återförsäljare åt är i framkant med eldrift på sina fordon. Är Aros Auto:s omfattande satsning på laddinfrastruktur i direkt anslutning till anläggningarna även viktig för dem? GA har en del krav men inte så långtgående men det är klart att de tycker att de är bra med ordentliga laddmöjligheter till fordonen.

Vad gjorde att valet föll på Svensk Fordonsladdning?
De gav ett seriöst intryck, var snabbt framme med en skarp offert utan massor av förbehåll och luddigheter samt all professionell hjälp genom hela affären.

Välkommen att kontakta undertecknade personer för mer information.

Kenneth Nilsson
Försäljningschef, Svensk Fordonsladdning AB
070-302 00 21
kenneth.nilsson@svenskfordonsladdning.se

Bengt Egnesund
VD, Aros Auto AB
021-448 04 92
bengt@arosauto.se

Tillbaka