Vad söker du efter?

Ingår vinterhjul i privatleasingavgiften?

I regel ingår inte vinterdäck i privateleasingavgiften. Men undantag kan förekomma vid exempelvis kampanjer. Kika gärna på våra aktuella kampanjer här.

Kan jag privatleasa en begagnad bil?

Nej, för tillfället är det inte möjligt att privatleasa en begagnad bil.

Hur kan jag nyttja er prisgarantin?

För att ta del av prisgarantin måste vissa kriterier vara uppfyllda. Bäst är att du kommer in till en av våra anläggningar. Ta med det underlag du har på det lägre priset så går vi igenom det tillsammans. Vi finns även tillgängliga på telefon, och mail. VÄSTERÅS: Tel 021-30 63 00 E-post: forsaljning.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Tel: 0171-381 20 E-post: forsaljning.enkoping@arosauto.se.

Läs mer om vår prisgaranti.

Kan man leasa bilar hos er?

Ja, både som privatperson och företag. Vi har ett brett utbud av personbilar från Kia och transportbilar från Maxus. Du kan läsa mer om vår Kia privatleasing här. Och här finns mer information om Kia tjänstebil.

Köper ni in min bil?

Ja vi köper in bilar. Kontakta oss direkt här.

Hur bokar jag provkörning?

Smidigaste sättet att boka en provkörning är att fylla i formuläret här. Våra säljare kontaktar dig med en bekräftelse. Vill du hellre ringa? Då får du tag på oss här: Västerås Tel: 021-30 63 00 Enköping Tel: 0171-381 20.

Hur kontaktar jag en säljare?

För att komma i kontakt med försäljningen kan du maila eller ringa. VÄSTERÅS forsaljning.vasteras@arosauto.se .Vill du komma i kontakt med en specifik säljare? Då ska du kika in här.

Enköping forsaljning.enkoping@arosauto.se. Vill du komma i kontakt med en specifik säljare? Då ska du kika in här.

Har jag råd med en laddhybrid?

Tidigare har det varit relativt dyrt att köpa en laddhybrid. Men det är stor skillnad på pris beroende på vilken modell eller tillverkare du väljer. Samtidigt blir bilarna bara bättre och bättre. Dessutom kan du som vill köpa en laddhybrid få ta del av en klimatbonus. Fordonsskatten och förmånsskatten för en laddhybrid är lägre jämfört med en fossildriven bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. En stor fördel är naturligtvis att det blir betydligt billigare att köra en laddhybrid. Kör du enbart på el och laddar bilen hemma med laddbox blir milkostnaden under två kronor, varierande beroende på elavtal.

Elbil på vintern – Hur fungerar det?

Precis som Kias övriga bilmodeller har e-Niro genomgått krävande tester på svenska vägar, bland annat för att se hur en det är ha en elbil på vintern. Kia e-Niro erbjuder en fullvärdig utrustning i form rattvärme, AC, värme i framsätena och i baksätets ytterplatser. En elbil har precis som en fossildriven bil dock kortare räckvidd en riktigt kall vinterdag jämfört med på sommaren. Att köra elbil vintertid kan innebära att hjulen rullar trögare beroende på väglaget eller att kupén behöver värmas upp med batterikraft.

Hur lång livslängd har batteriet på en elbil?

Väljer du en elbil från Kia så omfattas även EV-batteriet av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Det innebär att du är garanterad att minst 70 procent av effekten i elbilens batteri finns kvar efter sju år. Skulle detta inte vara fallet så reparerar vi ditt batteri eller sätter in ett helt nytt batteri.

Hur skaffar jag en laddbox?

På Elsäkerhetsverkets hemsida och i deras broschyr ”Ladda elbilen – kan jag ladda hemma?” hittar du bland annat information om vad du bör tänka på när du ska ladda din elbil hemma och vilka regler och krav som gäller för nyinstallation av laddpunkter. Kontakta oss så hjälper vi dig skaffa laddbox.

Vad är elbilens andrahandsvärde?

Utvecklingen på marknaden för elbilar sker allt snabbare. Samtidigt är produktionskapaciteten fortfarande begränsad. Detta i kombination med att en elbils räckvidd är tillräcklig för många människors behov innebär en positiv effekt på andrahandsvärdet. Undersökningar genomförda av forskare från KTH har visat att värdeminskningen för en elbil är långt lägre än vad tidigare marknadsundersökningar slagit fast. Efter att ha studerat den amerikanska andrahandsmarknaden visar resultatet att elbilar de facto tappar mindre i värde än bensinbilar. Med Kias sjuåriga nybilsgaranti, som även gäller EV-batteriet, påverkas givetvis andrahandsvärdet för en elbil positivt. Garantin är bunden till bilen och går över till nästa ägare om man väljer att sälja sin elbil under garantiperioden.

Vad kostar det att byta batterierna på en elbil?

Det är svårt att ge ett definitivt svar på den här frågan. Vad man dock helt säkert kan säga är att är det kommer att kosta allt mindre i takt med att batterierna utvecklas. Och teknikutvecklingen på området sker oerhört fort. Detta innebär billigare och mer miljövänliga batterier samt att batteriernas livslängd också blir allt längre. Väljer du en elbil från Kia så omfattas även EV-batteriet av Kias sjuåriga nybilsgaranti. Det innebär att du är garanterad att minst 65 procent av batterieffekten finns kvar efter sju år(e-Soul och e-Niro). Skulle detta inte vara fallet så reparerar vi ditt batteri eller ersätter det med ett helt nytt.

Vad kostar det att serva en elbil?

En elbil är billigare att serva jämför med fossildrivna bilar eftersom de har färre rörliga delar och förbrukningsdelar som behöver bytas regelbundet. Men den absolut största fördelen är att det är betydligt billigare att köra en elbil. I stället för att åka till bensinstationen och tanka fossila bränslen för tusenlappar så kostar det mindre än två kronor per mil (beroende på elavtal) att ladda elbilen hemma med laddbox.

Vad kostar en elbil?

Ett högt pris har länge varit en faktor som hindrat många från att köpa elbil. Priserna skiljer sig kraftigt mellan olika tillverkare och segment. Dessutom utvecklas tekniken i elbilarna hela tiden vilket tillsammans med ökade volymer gör dem allt billigare i inköp. Den som köper en elbil 2021 är med dagens skattesystem berättigad till den maximala en klimatbonusen om 60 000 – 70 000 kronor. Privatleasing är ett finansieringsalternativ som blir alltmer populärt samtidigt som fordonsskatten och förmånsskatten för en elbil är betydligt lägre jämfört med fossildrivna bilar med utsläpp över 95 gram koldioxid per kilometer. För Kia e-Niro är fordonskatten bara 360 kronor per år.

Hur sätts förmånsvärdet för en elbil 2021?

Elbilar har oftast ett högre pris än en jämförbar bil utan miljöteknik. Förmånsvärdet kan då sänkas till en nivå motsvarande det förmånsvärde som den jämförbara bilen utan miljöteknik har.

Påverkar förmånsvärdet lönen?

Är du anställd ger bilförmånen dig högre skatt. Låt säga att din bilförmån blir 42 000 kr per år, då slås kostnaden ut över ett år och läggs som ett tillägg på din lön (här 3 500 kr per månad). Är din månadslön 30 000 kr, innebär bilförmånen att du behöver betala skatt på din månadslön och din bilförmån, dvs 33 500 kr.

Vad är ditt förmånsvärde?

Här kan du räkna du ut ditt förmånsvärde, Skatteverket.

Vad är förmånsvärde?

Har du som anställd en tjänstebil/leasingbil som du använder privat, kan du utgå ifrån att den förmånen ska beskattas (förmånsbeskattas). Använder du bilen privat i ”ringa omfattning”, dvs inte mer än 10 mil vid högst 10 tillfällen per år ( inkl. resor till och från arbetet), behöver inte bilen förmånsbeskattas. Kör du mer än så riskerar du att straffbeskattas och eftersom bevisbördan ligger hos dig bör du noggrant föra körjournal. Brukas tjänstebilen både i tjänsten och privat så ska du förmånsbeskattas. Skatten dras på din lön och baseras på den valda bilens förmånsvärde.

Väljer du tillbehör/extrautrustning som exempelvis extraljus, dragkrok eller läderklädsel så kan det höja bilens förmånsvärde. Förmånsvärdet läggs på din lön och ökar på så vis din skatt. För att räkna ut marknadsvärdet kan du använda dig av Skatteverkets nybilsprislista.

Hur bokar jag tid för däckbyte?

Har du däcken på däckhotell kontaktar vi dig med förslag på en tid. Önskar du boka en tid för däckskifte eller behöver byta din bokade tid kontakta oss direkt. VÄSTERÅS: Telefon: 021-306300 E-post: service.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se.

Har ni däckhotell?

Ja, vi erbjuder däckhotell. Vi tvättar av dina däck efter däckskiftet, vi synar av dem för att kontrollera däckdjup och i vilket skick dina däck är. Vi förvarar dem tills det är dags att byta igen. Då upprepar vi samma process.

Kan jag köpa däck och fälgar hos er?

Vi har allt från sommardäck, vinterdäck, fälgar och kompletta hjul.

Hur bokar jag tid?

Du kan boka din tid i Västerås eller Enköping. VÄSTERÅS: Telefon: 0213-063 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se.

Vad kostar det?

En komplett prislista hittar du här.

Behöver jag göra något innan jag lämnar bilen?

Töm bilen på exempelvis golfbag, barnstol, hundbur mm om vi ska rekonda bilen invändigt. Plocka bort takbox och takräcke om vi ska ta hand om bilens lack.

Vad är ett lackskydd?

Keramisk lackförsegling ger en väldigt hård yta på lacken och det minskar risken för repor som kan komma vid en biltvätt. Den behandlade ytan får inte bara en mycket vattenavvisande yta utan den står emot det mesta, inte minst de kemikalier som används vid tvätt. Keramisk lackförsegling ger ett fantastiskt skydd för din bil, den avvisar smuts och skyddar mot olika luftföroreningar, oxidation, UV-strålning, vägsalt, insekter som din bil kan utsättas för i trafiken.

Vad är rekond?

Med rekond innebär det att du tar hand om din bil genom att tvätta den eller behandla lacken. Din bil blir utsatt för många olika yttre påfrestningar som t.ex. salt, sol och sommarvärme såväl som stenskott och grus från bilen. Även invändigt blir bilen påverkad. Därför är det viktigt att ta hand om sin bil. Att regelbundet städa bilen invändigt och tvätta bilen utvändigt förlänger nybilskänslan och ökar bilens andrahandsvärde. En större rekond av din bil rekommenderas en gång per år. För att läsa mer om vilka tjänster vi erbjuder klicka här.

Har ni originaldelar till SAAB?

Ja vi har originaldelar till SAAB. Vänligen kontakta oss direkt för förfrågningar kring vad Ni söker.

Säljer ni laddboxar?

Vi säljer laddboxar från Defa. Kontakta våra servicerådgivare för mer information och prisuppgifter. VÄSTERÅS: Telefon: 0213-063 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se

Kan ni montera Dragkrok, Motorvärmare, Extraljus mm

Ja, vi monterar allt från dragkrokar, motorvärmare och extraljus till dubbelkommandon och alkolås. Det mesta som du kan tänka dig till bil.

Vad finns det för Kia Original tillbehör till min bil?

Det finns ett brett utbud av tillbehör. Klicka här för att se vad vi kan erbjuda till just din bil. Hittar du inte det du söker via vår hemsida så ber vi dig kontakta oss direkt så hjälper vi dig.

Vilken mailadress har ni?

Vilka öppettider har ni?

VÄSTERÅS: Servicemottagningen är öppen måndag-fredag 07.00 – 17.00 lördag-söndag stängt OBS! Telefontid 08.00-16.30 Reservdelar är öppen måndag-fredag 07.00 – 16.00 lördag-söndag stängt ENKÖPING: Servicemottagning är öppen måndag-fredag 07.00 – 16.00 lördag-söndag stängt Telefontid 07.30-16.00 Reservdelar är öppen måndag-fredag 07.00.16.00 lördag-söndag stängt.

Servar ni SAAB?

Ja, vi är auktoriserade för SAAB både i Västerås och Enköping.

Vad kostar det att laga bilen?

Det beror helt på vad som behöver göras på din bil. Kontakta våra servicerådgivare för en prisuppgift.

Vad kostar en service?

Det beror på vilken service du ska göra. Via våran onlinebokning kan du se ditt pris direkt. Du kan också kontakta våra servicerådgivare. Har du en Kia äldre än 7år finns Aros Auto Classic från 1595:- Har du privatleasing ingår service under din leasingperiod. Du kan boka din service direkt via våran onlinebokning eller via mail och telefon.

Vilka betalsätt erbjuds?

Du kan betala med konto eller kreditkort (Ej American Express). Du kan även betala och/eller dela upp din betalning med Kia-kortet. Swish och Zaver fungerar också bra. Vi fakturerar endast registrerade företagskunder. Samtliga anläggningar är kontantfria.

Hur bokar jag om min service/reparation?

Du kan boka om din service eller reparation på följande sätt: VÄSTERÅS: Telefon: 021-30 63 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Telefon: 0717-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se.

Kan jag vänta kvar medans ni server min bil?

Ja, det går bra, det finns en arbetsstation och en kundlounge att sitta i.

Hur bokar jag tid för service/reparation?

Du kan boka service både via telefon, e-post, onlinebokning eller via vårt kontaktformulär. Har du en Kia kan du boka din service online via vår webbbokning här. Annars går det bra att kontakta oss: Västerås Telefon: 021-30 63 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se Enköping Telefon: 0171-381 20 E-post: KONTAKTFORMULÄR https://arosauto.se/kia-originalservice/#kontakta-oss

Vilka betalsätt erbjuds?

Du kan betala med konto eller kreditkort (Ej American Express). Du kan även betala och/eller dela upp din betalning med Kia-kortet. Swish och Zaver fungerar också bra. Vi fakturerar endast registrerade företagskunder. Samtliga anläggningar är kontantfria.

Vad kostar det att laga ett stenskott?

Den varierar mellan 0 och 200 kronor, beroende på vilket försäkringsbolag du har.

Vad kostar det att byta vindrutan?

Det är olika beroende på vilket försäkringsbolag du har. Kolla ditt försäkringsbrev eller kontakta oss så hjälper vi dig kolla din självrisk.

Hur bokar jag tid för service/reparation?

Du kan boka service både via telefon, e-post, onlinebokning eller via vårt kontaktformulär. Har du en Kia kan du boka din service online via vår webbbokning här. Annars går det bra att kontakta oss: Västerås Telefon: 021-30 63 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se Enköping Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se, Kontaktformulär.

Jag har fått ett stenskott- hur gör jag nu?

Har du fått ett stenskott på vindrutan räcker det i det flesta fall att laga stenskottet. Ibland är stenskottet för stort eller sitter i synfältet för föraren. Då måste hela rutan bytas. Våra tekniker hjälper dig med ditt stenskott. Läs mer om stenskott. Boka tid för lagning av stenskott i: VÄSTERÅS: Telefon: 021-30 63 00 E-post: ENKÖPING: Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se.

Hur bokar jag tid?

Du kan boka tid hos oss på: VÄSTERÅS: Telefon: 021-30 63 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se.

Hur lång tid tar det att byta vindrutan?

Oftast kan vi byta vindrutan under en arbetsdag.

Jag har fått en spricka i vindrutan- hur gör jag nu?

En spricka i vindrutan brukar oftast resultera i att hela rutan måste bytas. Boka tid hos oss för byte av vindruta. Vi hjälper dig även att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag och samarbetar med alla försäkringsbolag. Boka tid: VÄSTERÅS: Telefon: 021-30 63 00 E-post: service.vasteras@arosauto.se ENKÖPING: Telefon: 0171-381 20 E-post: service.enkoping@arosauto.se

Du kan även ladda ner formuläret här.

Blir det någon färgskillnad?

Nej, vi matchar färgen mot orginalkulören på fordonet. Skicket på den befintliga lacken påverkar hur resultatet upplevs. Vi samarbetar med dom ledande färgleverantörerna och har lång erfarenhet inom lackering så du som kund ska känna dig trygg med resultatet.

Vad kostar en skadereparation?

Normalt så betalar du en eventuell självrisk här hos oss när du hämtar bilen, skulle reparationen inte uppgå till kostnaden för självrisken betalar du självklart inte mer än den faktiska kostnaden. Är du inte vållande till skadan betalar motpartens försäkringsbolag kostnaden för reparationen.

Vad kostar en skadebesiktning?

En skadebesiktning är alltid kostnadsfri hos Aros Auto. Du kan boka den digitalt genom att klicka här eller kontakta Skadecenter i Västerås via skador@arosauto.se eller 021-30 63 00.

Hur lång tid tar det att reparera en skada?

Normalt tar en skada mellan tre till fyra arbetsdagar att reparera.

Vilka försäkringsbolag samarbetar ni med?

Vi samarbetar med alla försäkringsbolag.

Jag behöver en hyrbil under reparationen, hjälper ni mig med detta?

Ja, säg till när Ni bokar tid för reparationen så hjälper vi Er att boka en hyrbil. Den kommer att finnas tillgänglig här hos oss från 07,00 den dagen Ni har bokat tid. Hyrbilen lämnas även tillbaka här hos oss för en smidigare hantering för Er som kund. Betalning av hyrbilen sker via faktura från hyrbilsbolaget och/eller regleras av försäkringsbolaget.

Vilka betalsätt erbjuds?

Du kan betala med konto eller kreditkort (Ej American Express). Du kan även betala eller dela upp din betalning med Kia-kortet. Swish och Zaver fungerar också bra. Vi fakturerar endast registrerade företagskunder efter sedvanlig kreditprövning. Samtliga anläggningar är kontantfria.

När kan jag hämta min bil?

När du bokar in din bil får du ett uppskattat datum då bilen beräknas vara klar. Vi ringer dig alltid när bilen är klar och skickar ett SMS om du inte har möjlighet att svara. Skadecenter har öppet måndag-fredag 07.00–16.00 lunchstängt 12.00- 13.00

Behöver jag göra något innan jag lämnar in bilen på skadecenter?

Tvätta bilen, detta för att kunna garantera ett bra resultat. Har du inte möjlighet att göra det så kan vi hjälpa till med det. Det kostar 199:- i samband med skadereparation. Om bilen ej är ren vid inlämning tillkommer den kostnaden. * Töm bilen på skrymmande utrustning (golfbag, barnstol, hundbur mm). * Låsmutter till fälgarna samt nyckel till dragkrok ska finnas tillgängliga. * Ta av takbox och takräcke.

Jag behöver boka om min tid för skadebesiktning/skadereparation

Ring skadecenter på 021-30 63 00 alternativt maila skador@arosauto.se så hjälper vi dig att hitta en ny tid.

Hur bokar jag tid för skadereparation?

I samband med din skadebesiktning kan du boka tid för en skadereparation. Har du redan besiktat bilen och endast önskar boka en tid kan du kontakta oss enligt nedan: Telefon: 021-30 63 00 E-post: skador@arosauto.se.

Kan jag vänta kvar under en skadebesiktning?

En skadebesikning tar normalt mellan 15 till 30 min beroende på skadornas storlek och det går bra att vänta kvar. Du kan boka den digitalt genom att klicka här eller kontakta Skadecenter i Västerås via skador@arosauto.se eller 021-30 63 00

Hur bokar jag tid för skadebesiktning?

För att boka online gå in på denna länken. Du kan även ringa vårat skadecenter på Skicka e-post till skador@arosauto.se.

Har ni Drop-In för skadebesiktning?

Ja, Vi erbjuder drop-in i mån av tid. Vill du vara säker på att vi besiktar din bil direkt så rekommenderar vi att du bokar en tid för skadebesikning online via länken här. Via telefon 021- 30 63 00 Maila skador@arosauto.se.

Jag har fått en skada på min bil, vad gör jag nu?

Det första du behöver göra är att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. Du får då ett skadenummer som du sedan uppger vid din bokning hos oss. Läs mer om hur du ska gå tillväga här. Boka en tid för skadebesiktning här. Eller kontakta oss så hjälper vi dig Telefon: 021-30 63 00 Mail: skador@arosauto.se

Vilken e-postadress har ni?

Du kan alltid maila oss på skador@arosauto.se

Vilka öppettider har ni?

Skadeverkstan är öppen måndag-fredag 07.00 – 16.00 lördag-söndag stängt.